expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

crawl

Psycho fm... Music, Reviews, Previews and more...

Η Ιστορία Του Λαϊκού Αστικού Τραγουδιού (Ρεμπέτικο) 1930


Το 1931 ηχογραφείται απο την εταιρία Columbia, το τραγούδι "Τα δίστιχα του μάγκα" των Μανέτα και Σπαχάνη. Το 1932 ο Μπάτης ηχογραφεί το "Σου' χει λάχει" και το 1933 ο Μάρκος Βαμβακάρης ηχογραφεί το "Καραντουζένι".

Έτσι μπορούμε να πούμε ότι ξεκίνησε η ιστορία (η δισκογραφική) του λαϊκού αστικού τραγουδιού. Ενσωμάτωσε ήχους και άντλησε θέματα από άλλες μουσικές, για να καταλήξουμε στον γνώριμο ήχο μιας απλής κομπανίας...μπουζούκι, μπαγλαμάς, κιθάρα. Το λαϊκό αστικό τραγούδι (ρεμπέτικο) του 1930 είχε γερές βάσεις. Είχε και προϋποθέσεις για να αναπτυχθεί: Τη δημιουργία στον ελλαδικό χώρο μεγαλουπόλεων, αστικών κέντρων. Τον καταμερισμό της εργασίας, ώστε να εμφανιστούν και αναπτυχθούν οι επαγγελματίες μουσικοί ως ξεχωριστές επαγγελματικές ομάδες. Την οικονομική ανάπτυξη μα και την ύπαρξη της κοινωνικής αδικίας - εκμετάλλευσης κ.α.

Το 1922, με την Μικρασιατική καταστροφή και την έλευση των προσφύγων άρχισε να διαμορφώνεται ένα διαφορετικό μουσικό σκηνικό. Αρκετοί ήταν οι καλλιτέχνες που ήρθαν, πολλοί με άριστες μουσικές γνώσεις, όπως ο Τούντας, ο Περιστέρης, ο Γιοβαν Τσαούς. Και άλλοι πολλοί ήταν αυτοί που μετέφεραν τη μουσική τους στο νέο τόπο τους. Επαγγελματίες ήδη, μουσικοί επί αμοιβής.
Η μουσική αυτή ονομάστηκε "η σμυρνέικη σχολή του ρεμπέτικου" και κυνηγήθηκε όσο καμιά άλλη. Ακόμα και όταν το μπουζούκι δεχόταν κριτική, η αφορμή ήταν ο αμανές και το ότι οι ήχοι φάνταζαν πένθιμοι και οι νότες κλαυθμυρίζουσες.

Το λαϊκό τραγούδι όπως το γνωρίσαμε μέσα από την δισκογραφία, άντλησε εκτός από τα "Σμυρνέικα" και από την παράδοση, τόσο την Ελληνική, όσο και από την Ανατολική.
Το μπουζούκι και ο μπαγλαμάς, παίζονταν ήδη, σε μικρό περίγυρο όμως, σε καφενεία-τεκέδες, σε φυλακές. Η ένταξή τους στη δισκογραφία και η απομάκρυνση από την ανώνυμη δημιουργία- τα αδέσποτα- τα κάνει γνωστά. Προστίθεται κόσμος απλός και η αποδοχή τους άμεση.

Κύριοι εκφραστές και μπροστάρηδες σε αυτό νέο σκηνικό είναι ο Μάρκος Βαμβακάρης, ο Μπάτης, ο Δελιάς, ο Παγιουμτζής, που απαρτίζουν την "ρεμπέτικη τετράς". Ο Κώστας Σκαρβέλης, ο Κ. Καρίπης, ο Γιοβάν Τσαούς, ο Β. Παπάζογλου, ο Π. Τούντας, ο Σπ. Περιστέρης, ο Μπαγιαντέρας, ο Χατζηχρήστος.
Κυριαρχούν οι φωνές του Παγιουμτζή, του Στελ. Περπινιάδη, της Ρ. Αμπατζή, Σ. Καρίβαλη, Ρ. Εσκενάζυ.

Είναι η εποχή που προς τα τέλη της κάνουν την εμφάνιση τους, συνθέτες που θα παίξουν πρωταγωνιστικό ρόλο την δεκαετία του 1940.




Άκουσε την εκπομπή "Ταξίδι Σε Δρόμους Λαϊκούς" κάθε Τρίτη στις 22:00 στον Ψυχώ Radio.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Back To Top