Ως μουσική
ορίζεται η τέχνη που βασίζεται στην οργάνωση ήχων με σκοπό τη σύνθεση, εκτέλεση
και ακρόαση/λήψη ενός μουσικού έργου. Με τον όρο εννοείται επίσης και το σύνολο
ήχων από το οποίο απαρτίζεται ένα μουσικό κομμάτι.
Γνωστή και ως Απολλώνια
Τέχνη, η μουσική παίρνει το όνομά της από τις εννέα Μούσες της αρχαίας
ελληνικής μυθολογίας. Καθ' αυτή την έννοια, η μουσική διέφερε σημασιολογικά της
σημερινής χρήσης του όρου, και περιλάμβανε το σύνολο των τεχνών που βρίσκονταν
υπό την προστασία των Μουσών. Στην Αρχαία Ελλάδα, ο όρος εννοούσε την Ποίηση,
το Μέλος και τον Χορό ως μια αδιάσπαστη ενότητα τεχνών η οποία καλλιεργήθηκε
ιδιαίτερα στο Θέατρο, ενώ τη θεωρία της Μουσικής εξέφραζε ο κλάδος της Αρμονικής. Ο διαχωρισμός αυτός
υιοθετήθηκε και αναπτύχθηκε από τον δυτικοευρωπαϊκό πολιτισμό. Έτσι σήμερα
μπορούμε να πούμε ότι η μουσική ως τέχνη, έρχεται να καλύψει την ανάγκη του
ανθρώπου να εκφράσει με τους ήχους, τις σκέψεις, τα συναισθήματα και τις
ψυχικές του καταστάσεις.
Τόσο ο ορισμός της μουσικής, όσο και σχετικά με τη μουσική
θέματα όπως η εκτέλεση, η σύνθεση και η σπουδαιότητά της, διαφέρουν από
πολιτισμό σε πολιτισμό και ανάλογα με το κοινωνικό πλαίσιο. Η ερώτηση «τι είναι
μουσική;» έχει γίνει θέμα συζητήσεων (μεταξύ λόγιων και μη), έχει δεχτεί
πληθώρα απαντήσεων, όμως καμία δεν ερμηνεύει το φαινόμενο της εν λόγω τέχνης σε
καθολικό, διαπολιτιστικό επίπεδο. Μεταξύ άλλων, λεξικοί ορισμοί ορίζουν τη
μουσική ως «τέχνη και επιστήμη των ήχων» ενώ το Βρετανικό Λεξικό της Οξφόρδης
εξηγεί πως πρόκειται για «μια από τις καλές τέχνες που ασχολείται με το
συνδυασμό ήχων με σκοπό την ομορφιά ως προς τη φόρμα και την έκφραση των σκέψεων
και συναισθημάτων». Ένας συχνός ορισμός προέρχεται από τον μουσικοσυνθέτη
Έντγκαρ Βαρές (Edgar Varese), ο οποίος
χαρακτηρίζει τη μουσική ως «οργανωμένο ήχο». Ωστόσο, ο Αμερικανός εθνομουσικολόγος
Μπρούνο Νετλ αναφέρει πως «πολύ λίγοι λαοί έχουν έννοιες (κι επομένως λέξεις)
αντίστοιχες με αυτή της Ευρωπαϊκής μουσικής».
Ιστορία
Η μουσική χρονολογεί και εξελίσσει την ιστορία της ως
παράλληλη μ' εκείνη της Γλώσσας, κατ' ουσίαν ως παράλληλη με την ανθρώπινη
εξέλιξη. Καθώς ο έναρθρος λόγος ως ηχητικό μέσο δεν δύναται να αποδώσει το φάσμα
των αποχρώσεων των κειμενικών, προσωπικών ανθρώπινων σκέψεων και συναισθημάτων
ο άνθρωπος ανέπτυξε ένα νέο ηχητικό μέσο έκφρασης: τον Μουσικό Λόγο. Καθώς η Γλώσσα χρησιμοποιείται στην έκφραση
παραστάσεων και εννοιών, στην ονομασία των πραγμάτων, έτσι, και η Μουσική,
αποδεικνύεται ως απαραίτητη ανάγκη της ζωής στη διερμηνεία της ανθρώπινης
ύπαρξη στο σύνολο των εκφάνσεών της.
Προϊστορική εποχή
Εικασίες για τη μουσική αυτής της εποχής βασίζονται σε
ευρήματα που προέρχονται από διάφορους παλαιολιθικούς αρχαιολογικούς χώρους,
όπως οστά με επιμήκεις τρύπες - αυτά έχουν θεωρηθεί ως αυλοί που παίζονται με
τρόπο παρόμοιο με αυτό του Ιαπωνικού οργάνου shakuhachi. Μουσικά όργανα, όπως αυλοί με επτά τρύπες και έγχορδα
όργανα έχουν βρεθεί σε αρχαιολογικούς χώρους του πολιτισμού της κοιλάδας
Ίντους. Η Ινδία έχει μία από τις παλαιότερες μουσικές παραδόσεις του κόσμου -
αναφορές στην ινδική κλασσική μουσική (μάργκα) μπορούν να βρεθούν σε αρχαίες
ιερές γραφές της Ινδουιστικής παράδοσης. Οι αρχαιότερες συλλογές προϊστορικών
μουσικών οργάνων έχουν βρεθεί στην Κίνα και χρονολογούνται μεταξύ των 7000 και
6600 π.Χ.
Στην Αρχαία Ελλάδα
Κατά την αρχαϊκή και κλασική εποχή, ο όρος μουσική εννοούσε
τον μουσικά προκαθορισμένο στίχο, όπως εμφανιζόταν στα διάφορα ποιητικά είδη
και κυρίως στη λυρική ποίηση. Με τη σημερινή σημασία του όρου, η ενότητα
μουσικής και λόγου άρχισε να κλονίζεται κατά το δεύτερο μισό του 5ου αιώνα π.Χ.
και σε αυτό συνέτειναν διάφοροι παράγοντες όπως η εισαγωγή καινοτομιών στη
σύνθεση του μέλους, η εκτεταμένη ανάπτυξη της δεξιοτεχνικής οργανικής
εκτέλεσης, οι μεταβολές στον τρόπο εκφοράς της γλώσσας και η μετέπειτα απώλεια
της προσωδίας της.
Η μουσική της Αρχαίας Ελλάδας ήταν ένα μείζον κομμάτι του
αρχαιοελληνικού θεάτρου - μεικτές χορωδίες τραγουδούσαν για διασκεδαστικά,
εορταστικά και πνευματικά δρώμενα. Χρησιμοποιούνταν μουσικά όργανα όπως, μεταξύ
άλλων, ο αυλός, η λύρα, και ιδιαίτερα η κιθάρα. Η μουσική ήταν σημαντικό μέρος
της αρχαιοελληνικής παιδείας, όπου τα αγόρια ξεκινούσαν μουσικές σπουδές από
έξι χρονών. Η αρχαιοελληνική μουσική
θεωρία περιλάμβανε τους τρόπους, οι οποίοι αποτέλεσαν βάση για τη δυτική
θρησκευτική και κλασσική μουσική, κι επίσης χρησιμοποιούνται εκτενώς στη τζαζ.
Αργότερα, η αρχαιοελληνική μουσική δέχτηκε επιρροές από τη Ρωμαϊκή και
Βυζαντινή αυτοκρατορία, καθώς και από τη μουσική της ανατολικής Ευρώπης.
Σε άλλους αρχαίους
πολιτισμούς
Η Ινδική κλασσική μουσική είναι μια από τις παλαιότερες
μουσικές παραδόσεις του κόσμου. Από τον πολιτισμό της κοιλάδας Ίντους (Indus) έχουν διασωθεί γλυπτά που
αναδεικνύουν χορευτικές δραστηριότητες, καθώς και μουσικά όργανα όπως το
φλάουτο με επτά τρύπες. Διαφόρων ειδών έγχορδα όργανα και τύμπανα έχουν βρεθεί
σε ανασκαφές που έχουν γίνει στα Harrapa και Mohenjo Daro από τον Μόρτιμερ
Ουίλερ. Το ιερό κείμενο Rigveda περιέχει στοιχεία που βρίσκονται στη σημερινή
Ινδική μουσική, με μουσική σημειογραφία που υποδηλώνει το μέτρο και τον τρόπο της
ψαλμωδίας. Η Ινδική κλασσική μουσική (ή μάργκα) είναι μονοφωνική και βασίζεται
σε μια μελωδική γραμμή - ή ράγκα - που οργανώνεται ρυθμικά μέσω των τάλα. Η
ινδουιστική μουσική επηρεάστηκε από περσικές πρακτικές εκτέλεσης των Αφγανών
Mughal.
Η Κινέζικη κλασσική μουσική - η παραδοσιακή τέχνη ή αλλιώς
αυλική μουσική της Κίνας - έχει ιστορία με εύρος περίπου τριών χιλιάδων χρόνων.
Περιλαμβάνει αυτούσια συστήματα μουσικής σημειογραφίας, μουσικές τονικότητες
και τονικά ύψη, όργανα, μουσικά είδη και στυλ. Η κινέζικη μουσική είναι
πεντατονική-διατονική και έχει κλίμακες με δώδεκα φθόγγους, όπως οι αντίστοιχες
του δυτικοευρωπαϊκού συστήματος.
Μεσαίωνας
Κατά τη διάρκεια του Μεσαίωνα (500 – 1400), το μοναδικό
ευρωπαϊκό ρεπερτόριο που διασώζεται και χρονολογείται πριν τις αρχές του 8ου
αιώνα είναι το μονοφωνικό λειτουργικό τραγούδι της Ρωμαϊκής Καθολικής Εκκλησίας, της οποίας η κύρια παράδοση
ονομάζεται Γρηγοριανό Μέλος.
Παράλληλα με τις εκκλησιαστικές και ιερές παραδόσεις, υπήρχε μια ζωντανή
παράδοση λαϊκών τραγουδιών με μη-θρησκευτικού χαρακτήρα (αγγλ., secular song).
Κατά την Αναγεννησιακή περίοδο (1400 - 1600), ένα μεγάλο
μέρος της διασωθέντας μουσικής της Ευρώπης του 14ου αιώνα είναι λαϊκά
τραγούδια. Από τα μέσα του 15ου αιώνα, η πολυφωνία χρησιμοποιούταν από συνθέτες
και τραγουδιστές σε θρησκευτικές συνθέσεις. Διακεκριμένοι συνθέτες της περιόδου
θεωρούνται οι Παλεστρίνα (Palestrina),
Τόμας Μόρλεϊ (Thomas Morley) και
Ορλάντο ντι Λάσσο (Orlande de Lassus).
Τον ενδέκατο αιώνα, ο Βενεδικτίνος μοναχός Γκουίντο ντ'
Αρέτσο,(Guido d'Arezzo, 995 - 1050)
καθιέρωσε ένα σύστημα καταγραφής της μουσικής, βασιζόμενο σε οριζόντιες γραμμές
και τετράγωνα σύμβολα τα οποία σημείωναν τη σχέση της εκάστοτε νότας με μια
κεντρική. Το σύστημα αυτό θεωρείται ως ο πρόδρομος του πενταγράμμου που
επικρατεί στη Δυτική μουσική σημειογραφία μέχρι σήμερα.
Κλασική μουσική
Στη δυτική Ευρώπη, η μουσική εξελίχθηκε από τη μονοφωνία ως
την πολυφωνία και την ομοφωνία, από την εξάρτησή της στο ποιητικό - κυρίως
θρησκευτικού αρχικά περιεχομένου - κείμενο, έως την ανεξαρτητοποίηση της από τη
γλώσσα μέσω της ενόργανης μουσικής, από τις πρώτες προσπάθειες για δημιουργία
ενός ορθολογικού συστήματος σημειογραφίας από τον Βοήθιο κατά τον 5ο αιώνα, μέχρι την τονική μουσική και από εκεί
στην ατονικότητα στις αρχές του 20ου αιώνα. Στον δυτικοευρωπαϊκό χώρο
επινοήθηκε επίσης και τελειοποιήθηκε σειρά από συστήματα Μουσικής Σύνθεσης, όπως
η Αντίστιξη ή Κοντραπούντο, η Φούγκα, η Αρμονία, ο Δωδεκαφθογγισμός
ή Σειραϊσμός.
Αρχεία:
- Η γλώσσα της τέχνης, Μουσική (Αρχείο ντοκιμαντέρ της Ε.Ρ.Τ.)
- Παρασκήνιο, Αρχείο Αρφάνη: Η κιβωτός της μουσικής (Αρχείο ντοκιμαντέρ της Ε.Ρ.Τ.)
- Παρασκήνιο, Η μουσική των εικόνων (Αρχείο ντοκιμαντέρ της Ε.Ρ.Τ.)
- Παρασκήνιο, Μουσική στον κινηματογράφο (Αρχείο ντοκιμαντέρ της Ε.Ρ.Τ.)
Πηγή: Wikipedia
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου